نحوه پذیرش در دانشگاه های ترکیه
سه شنبه 05 بهمن 1400

نحوه پذیرش در دانشگاه های ترکیه | کاملترین راهنما و معرفی در خانه دیگر

ترکیه از جمله کشورهایی است که مقصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از دانشجویان ایرانی واقع می شود. نزدیکی و همسایگی این کشور با ایران، نزدیکی فرهنگی و همچنین شرایط زندگی بهتر و مناسب تر نسبت به ایران از جمله مواردی است که باعث ترغیب افراد به مهاجرت تحصیلی به ترکیه می شود.

 ترکیه از جمله کشورهایی است که مقصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از دانشجویان ایرانی واقع می شود. نزدیکی و همسایگی این کشور با ایران، نزدیکی فرهنگی و همچنین شرایط زندگی بهتر و مناسب تر نسبت به ایران از جمله مواردی است که باعث ترغیب افراد به مهاجرت تحصیلی به ترکیه می شود. در این مقاله در سایت خانه دیگر قصد داریم به نحوه پذیرش و معرفی دانشگاه های ترکیه بپردازیم.

 

دلایل تحصیل در دانشگاه های ترکیه

ترکیه از جمله کشورهایی است که هر ساله اقدام به پذیرش دانشجوی بین المللی در دانشگاه های خود می کند. در سال گذشته بیش از 70 هزار دانشجوی خارجی در ترکیه تحصیل کرده اند. هزینه تحصیل ارزان و کیفیت آموزشی بالا، از جمله مهمترین دلایلی است که دانشجویان خارجی را به تحصیل در دانشگاه های ترکیه ترغیب می کند. دریافت بورس تحصیلی در ترکیه نیز بسیاری از هزینه ها از جمله اسکان، شهریه، بیمه درمانی و هزینه های سفر را پوشش می دهد.

 

آشنایی با بهترین دانشگاه های ترکیه در خانه دیگر

دانشگاه های ترکیه عموما دولتی هستند و بیشتر دانشگاه هایی که دانشجوی بین المللی پذیرش می کنند، موسسات تازه تاسیس در این کشور هستند. دانشگاه بین المللی آنتالیا ترکیه، تازه تاسیس ترین دانشگاه این کشور است که در سال 2012 و با هدف جذب دانشجوی خارجی افتتاح شده است. دوره های آموزشی در دانشگاه های ترکیه کاملا با اروپا یکسان سازی شده است و بسیاری از این دانشگاه ها در برنامه آراسموس پلاس (Erasmus+) نیز حضور دارند.

برنامه آراسموس پلاس از مبادلات دانشجویان بین‌الملل پشتیبانی می‌کند. همچنین در آخرین تغییرات سیستم رده بندی آموزش عالی QS، سیستم آموزش عالی ترکیه در رده 43 جهان قرار گرفت. همین مسائل سبب می شود که کیفیت آموزشی در دانشگاه های ترکیه بالا و هم پایه با کشورهای اروپایی باشد. دانشگاه ها و موسسات عالی ترکیه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم شده اند که دانشگاه های دولتی توسط دولت اداره می شوند و شهریه کمتری دارند و در این دانشگاه ها معمولا آموزش به زبان های ترکی، انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی است.

دانشگاه های خصوصی شهریه بیشتری دریافت می کنند اما وجود تعاملات بین المللی بهتر و بیشتر و زبان آموزشی در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی که عموما انگلیسی است،این دانشگاه ها را برای علاقمندان به تحصیل در دانشگاه های بین المللی ترغیب می کند. از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه آیدین ترکیه و دانشگاه بیرونی اشاره کرد که در زمینه پزشکی شهرت فراوانی دارند. تمام دانشگاه‌های ترکیه تحت نظارت شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) هستند و بنابراین همه دانشگاهها در سطح بین‌المللی بوده و به تمام استانداردهای آموزشی پایبند می باشند. دانشجویان علاقه مند به تحصیل در ترکیه می توانند در دانشگاه های دولتی و خصوصی ثبت نام کنند.

 

رنکینگ دانشگاه های ترکیه

10 مورد از دانشگاه های ترکیه، بر اساس رده بندی موسسه QS، در جایگاه خوبی قرار دارند. دو شهر بزرگ آنکارا و استانبول  دارای برترین دانشگاه‌های ترکیه هستند. دانشگاه فنی خاورمیانه، بیلکنت و دانشگاه حاجت‌تپه (Hacettepe) در شهر آنکارا واقع شده‌اند که از در میان 50 دانشگاه برتر قرار دارند. همچنین دانشگاه های بغازیچی، کوچ، سابانجی (Boğaziçi ـniversitesi, Koç University, Sabancı University)، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول از جمله برترین دانشگاه های ترکیه و اروپا هستند که می توان در آنها ثبت نام کرد.

 

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) در آنکارا

دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University) در شهر آنکارا واقع شده است و در رتبه هشتم در رده‌بندی EECA قرار دارد. این دانشگاه در سال 1956 تاسیس شده است و در رشته‌های علوم طبیعی و اجتماعی تخصص دارد. در حال حاضر بیش از 31 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. به دلیل تقاضای بالا، دانشگاه METU تنها 1.5 درصد از دانشجویان بین المللی ترکیه را پذیرش می کند و دوره های آموزشی در این دانشگاه به زبان انگلیسی است. 

 

دانشگاه بغازیچی در استانبول

این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ترکیه است و در واقع اولین دانشگاه امریکایی در خارج از امریکا است که در این کشور تأسیس شده است. این دانشگاه در آخرین رتبه بندی EECA موفق شد رتبه دهم را به خود اختصاص دهد. این دانشگاه در استانبول واقع شده است و دوره های آموزشی در آن به زبان انگلیسی است.

 

دانشگاه کوچ ترکیه (Koç University) 

این دانشگاه نیز در شهر استانبول واقع شده است و در رتبه دوازدهم رده بندی قرار گرفته است. در این دانشگاه 22 دوره کارشناسی، 32 دوره کارشناسی ارشد و 18 دوره دکترا برگزار می شود که امکان ثبت نام در آنها برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

 

دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)

دانشگاه بیلکنت یک دانشگاه خصوصی است و بزرگترین کتابخانه دانشگاهی ترکیه را دارا است. بیشترین دانشجویان خارجی در دانشگاه های ترکیه در این دانشگاه تحصیل می کنند.

 

دانشگاه سابانجی (Sabanci University) 

این دانشگاه که پنجمین دانشگاه برتر ترکیه محسوب می شود در استانبول واقع شده است و در رده بندی منتشر شده از سوی EECA در جایگاه هجدهم قرار گرفته است. رشته های آموزشی متعددی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه به دانشجویان بین المللی ارائه می شود.

 

  رنکینگ دانشگاه های ترکیه

 

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

مهمترین شرط پذیرش دانشجو در دانشگاه های ترکیه،داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای شرکت در دوره کارشناسی است. همچنین برای دانشجویان متقاضی تحصیل در دوره کارشناسی ارشد داشتن مدرک 4 ساله دانشگاهی ضروری خواهد بود. فرآیند پذیرش با توجه به مقطع تحصیلی انتخابی بسیار متنوع است. شرایط عمومی اخذ پذیرش دانشگاه برای مقاطع مختلف به این شرح است: 

  • تکمیل فرم پذیرش به‌ شکل کامل
  • ریزنمرات دانشگاه/ مدرک فارغ‌التحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی (در صورت تمایل برای تحصیل به زبان انگلیسی)
  • رزومه
  • مدرک اثبات مالی
  • مدرک درخواست‌ نامه ( به طور میانگین بین 100-35 دلار آمریکا)
  • معمولا تا اول آگوست هر سال مدارک لازم برای بررسی باید به دانشگاه مربوطه ارسال شود.

 

   شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

 

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

برای این که در دانشگاه های ارائه دهنده دوره های آموزشی به زبان انگلیسی تحصیل کنید باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل داشته باشید. در صورتی که چنین مدرکی نداشته باشید باید در دوره های زبان انگلیسی در دانشگاه مربوطه شرکت کرده و مدرک زبان اخذ کنید.

 

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم باید در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور قبول شوید. همچنین داشتن مدرکی مبنی بر تسلط شما به زبان انگلیسی یا ترکی الزامی است. 

مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

  • ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان به زبان ترکی
  • کپی پاسپورت معتبر
  • کپی شناسنامه
  • رزومه تحصیلی
  • پرداخت هزینه درخواست
  • فرم تکمیل شده درخواست
  • گواهی تمکن مالی
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها
  • قبولی در آزمون زبان ترکی

شرایط تحصیل در ترکیه بدون آزمون ورودی

اکثر دانشگاه های خصوصی ترکیه دانشجویان بین المللی را به صورت بدون آزمون پذیرش می کنند. دوره های آموزشی در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی و ترکی برگزار می شود. معمولا امتحانات ورودی برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در هر دانشگاه به صورت مجزا برگزار می شود. پذیرش دانشجویان هر سال دوبار انجام می گیرد.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه

در اکثر دانشگاه های ترکیه زبان آموزشی انگلیسی است، همچنین هزینه مسکن، حمل و نقل و زندگی در ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است و کیفیت آموزشی نیز در این کشور بالا است. تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در مقطع کارشناسی مورد تأیید تمامی کشورهای اروپایی است. مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه 4 سال است و این زمان برای رشته های پزشکی 6 سال خواهد بود. هزینه تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان بین 500 تا 1800 دلار و برای دانشگاه های ترک زبان 300 تا 800 دلار در سال است. شهریه دانشگاه های خصوصی نیز بین 5000 تا 20000 دلار است.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه

مدت زمان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد همه رشته ها در ترکیه دو سال است و 120 واحد درسی را شامل می شود. معمولا در تمامی برنامه های مقطع ارشد در ترکیه دانشجو باید در پایان ترم دوم پایان نامه ای به صورت فردی ارائه کند. معمولاً این پایان نامه به صورت ارزیابی به سبک دفاعیه پایان نامه دکترا و به صورت شفاهی برگزار می شود.

در پایان دوره کارشناسی ارشد ارائه پایان نامه در بسیاری از رشته ها ضروری است. این پایان نامه ممکن است کتبی یا به صورت عملی باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی حدود 490 یورو در سال و برای موسسات خصوصی حدود 1200 یورو در سال است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه باید در آزمون ورودی حداقل نمره 50-55 را کسب کرد.

تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد و دکترا مستلزم قبولی در آزمون ALES است که سالانه دو بار توسط سازمان سنجش ترکیه برگزار می شود. سوالات چنین آزمونی بیشتر جنبه سنجش استعداد تحصیلی دارد. داشتن مدرک تافل و آیلتس برای کسانی که قصد تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان دارند الزامی است. برای کسانی که قصد دارند در دانشگاه های ترکی زبان تحصیل کنند داشتن دیپلم زبان ترکی موسوم به TOMER الزامی است. 

 

بورس تحصیلی در دانشگاه های ترکیه

همانطور که اعلام کردیم در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا امکان دریافت بورس تحصیلی وجود دارد. این بورسیه برای دوره کارشناسی ارشد حدود 400 دلار و برای دکترا حدود 550 دلار است. همچنین امکاناتی مثل خوابگاه، شهریه دانشگاه، بیمه درمانی و ... را شامل می شود.

 

  بورس تحصیلی در دانشگاه های ترکیه

 

برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی شرط سنی حداکثر 25 سال برای کارشناسی ارشد حداکثر 35 سال و برای مقطع دکترا حداکثر سن 40 سال وجود دارد. همچنین حداقل معدل برای دوره لیسانس 14 و برای دوره فوق لیسانس 15 است، شرط معدل برای رشته های پزشکی حداقل 18 است. 

برای مشاهده آگهی های رایگان معرفی دانشگاه ها، مدارس و موسسات آموزشی می توانید در بخش خدمات تحصیلی و مهاجرت به ترکیه، مشاهده کنید.

 



نظرات


دیدگاه خود را بگذارید!